etický kodex pracovníků ZDVOP Klokánek Žatec
- Ředitelka Klokánku, zástupce ředitelky, sociální
pracovníci, stálé, střídavé
tety a denní teta jedná tak, aby chránil důstojnost a lidská práva svých klientů. - Pracovníci proto dbají na dodržování lidských práv u skupin a jednotlivců tak jak jsou vyjádřeny v Chartě lidských práv Spojených národů a v Úmluvě o právech dítěte.
- Pracovníci poskytují své služby nezávisle, nestranně a bezplatně.
- Pracovníci respektují jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti - lidská důstojnost klientů nesmí být zpochybněna!
- Pracovníci respektují právo každého jedince na seberealizaci v míře, aby současně nedocházelo k omezení takového práva druhých osob.
- Pracovníci hledají možnosti jak zapojit klienty do procesu řešení jejich problémů. Vedou své klienty k vědomí odpovědnosti sama za sebe.
- Pracovníci pomáhají se stejným úsilím a bez jakékoliv formy diskriminace všem klientům. Při žádné formě diskriminace nespolupracuje a nezúčastní se jí.
- Všichni pracovníci jsou vázáni mlčenlivostí o všech skutečnostech týkajících se klientů a jejich rodin. Chrání klientovo právo na soukromí a důvěrnost jeho sdělení. Data a informace požadují s ohledem na potřebnost při zajištění služeb, které mají být klientovi poskytnuty. Žádnou informaci o klientovi neposkytují bez jeho souhlasu. Výjimkou jsou osoby s omezenou způsobilostí k právním úkonům, nebo jestliže jsou ohroženy další osoby, zejména nezletilé děti.
- Pracovníci jsou povinni vést o výkonu svého povolání průběžně řádnou dokumentaci, kterou v době nečinnosti uzamykají na určeném místě.
- Pracovníci dbají, aby klienti obdrželi všechny služby v deklarované míře i kvalitě, na které mají nárok. Řídí se požadavkem klienta, vždy však v souladu s posláním a cíli FOD.
- Pracovníci mohou vyhovět zakázce klienta pouze ve shodě se svými kompetencemi, znalostmi, dovednostmi a zkušenostmi.
- Pracovníci jsou povinni znát zákony a závazné předpisy platné pro výkon povolání a dodržovat je. Pracovníci jsou povinni se dále odborně vzdělávat tak, aby byli způsobilí provádět svou práci kvalifikovaně.
- Pracovníci jsou povinni informovat klienty o možnosti a podmínkách podání stížnosti a umožnit mu nahlížet do jeho spisu.
- Klient má možnost vystupovat v jednání s pracovníky i anonymně.
- Klient musí být požádán o souhlas s přítomností dalších osob u konzultace.
- Klient musí být požádán o písemný souhlas s nahráváním konzultace na hlasový nebo obrazový nosič, jak pro přímou práci s klientem a rodinou, tak i pro účely výuky či prezentace kasuistiky pro odbornou veřejnost.
- Pracovník nesmí navázat intimní a sexuální vztah s klientem.
- Pracovník má právo na svobodné vykonávání své funkce a na respekt vůči rozhodnutím a postojům, které ve své profesi zaujímá (pokud nejsou v rozporu s posláním organizace).
- Pracovníci mají právo na projevení svého postoje formou sdělení nebo stížnosti a na řešení sdělené věci.
- ¨
- Pracovníci respektují znalosti a zkušenosti svých kolegů a ostatních odborných pracovníků a to nejen z FOD, ale i z dalších partnerských institucí a zařízení. Vykonávají a rozšiřují spolupráci s nimi a tím zvyšují kvalitu poskytované sociální služby.
- Pracovníci respektují rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů, ostatních odborných a dobrovolných pracovníků. Kritické připomínky k nim vyjadřují na vhodném místě vhodným způsobem (na poradě, při supervizi).
.